L’altre dia vaig
veure aquest anunci per la tele:
I em vaig
horroritzar.
No perquè sigui un
anunci d’un banc, no pas. Sinó pel concepte que es té d’art. Sincerament, el que
em transmet és total incompetència i una visió artística de fa dos segles. I això
és un habitual, és com si des dels segons “ismes” fins ara no s’hagi creat art,
o que el que s’anomena art no ho sigui. Aquest anunci es pot entendre de dues
maneres: que el realisme en el retrat és el màxim dins l’aprenentatge artístic,
que és el correcte, el que s’ha d’APRENDRE i en canvi, que l’abstracció és
resultat d’un desaprenentatge, d’un no pensar, fer quatre gargots i a veure que
surt; o bé, que el realisme en el retrat és sinònim de rectitud i ordre, de quelcom
imposat i d’aprés, és a dir, ensenyat i així convidant-nos a deixar-nos anar i
entenent l’abstracció com a quelcom sense ordre ni sentit, sense intencionalitat
ni pensament. I en ambdós casos el missatge és un insult a l’art i mostra una desconeixença
i un passotisme lamentables. És indignant.
Desaprendre a
pintar, comporta que primer n’has d’aprendre. Es pot aprendre a pintar? Creieu
veritablement que es pot aprendre a pintar? Evidentment que et poden ensenyar
la tècnica, la correcte utilització dels colors, la perspectiva...Et poden
ensenyar a pintar un bodegó a la perfecció i tothom es meravellarà perquè “sembla
se veritat” o “sembla que sigui una fotografia”. Sabeu que? Me’n enric de tot
plegat! Si això és saber pintar, estem pitjor del que pensava. I no li vull
treure cap mèrit eh! Has d’haver aprés molt per tindre una tècnica tant bona i
ser capaç de copiar tant bé la realitat. La mimesis que deia Aristòtil. Hi ha
artistes que admiro per la gran tècnica que demostren, tècnicament són brutals –
cosa que jo no – però només tècnicament.
I si encara entenem art com quelcom produït per mitjà de l’aristotèlica techné realment tenim un greu problema.
Està molt bé tindre
bona tècnica, és una gran base, però hi ha tot un món més enllà. Són obres
buides, simples copies de la realitat, sense pensament, sense intencionalitat, sense
personalitat. Si l’abstracció és entesa conseqüència d’un desaprenentatge, o
simplement quatre gargots sense INTENCIÓ és que som un veritables ignorants. I dic
abstracció perquè és el que surt a l’anunci, però d’igual manera es poden
incloure totes les avantguardes i tot l’art contemporani. Per això molta gent
prefereix Dalí, a Picasso; perquè malgrat no entenen a Dalí s’apropa més a allò
conegut.
L’art va més enllà
de la tècnica. L’art és sentiment, és ingeni, és imaginació, és desesperació,
és bogeria. L’art és bellesa i lletjor, l’art és una sensació, un pessigolleig
que t’aïlla de la resta, l’art és pensament, intencionalitat, l’art és un
discurs, una expressió, és un medi, és un llenguatge. I això no es pot aprendre,
això és innat.
Que li diguin a
Kandinsky que la seva obra era desaprendre! Ja! Kandinsky a part de ser un dels
pares de l’abstracció fou un teòric obsessiu de l’art i de la seva pròpia obra. Per Kandinsky el criteri més important
de l’activitat artística era “la necessitat interior”. Que li diguin a Duchamp
que la seva obra no tenia ni discurs ni intenció. Que li diguin Rothko que el
seu art eren quatre taques! Rothko! No s’entén realment un Rothko fins que no
el tens al davant i no parlo en foto, no. Has d’haver vist un Rothko en directe
per sentir el que et volia transmetre. He vist gent plorant davant d’un Rothko,
és sensitiu, impactant. Que li diguin a Matisse que s’equivocava a l’hora de
triar els colors! Que li diguin a Warhol que només feia retrats – si, retrats –
de personatges famosos! Aleshores no entenem pas que és i representa el Pop
Art! . Que li diguin a Malevich que la seva obra, on aplica la seva extensa
tesi sobre l’art, no ho és! Que li diguin a Pollock que la seva obra era buida
i fruit de l’atzar. Els anys que li va costar a Pollock arribar al dripping! Tot
el pensament previ és brutal! Qui entengui un Pollock com a quatre gargots i ja
està, no sap què és l’art. Qui pensi “això ho fa qualsevol” és dels que
considera que el veritable art és la mimesis. Un ignorant.
En una societat
tant avançada en molts aspectes és sorprenent com som tant tancats de ment a
nivell artístic. Siguem més oberts de ment i no intentem buscar en l’art una
còpia de la realitat. NO intenteu entendre’l, SENTIU-LO. Sentiu l’obra i
després qüestioneu-vos què ens vol dir l’artista, quin pensament, quin
raonament l'ha dut a fer el que ha fet, què ens vol transmetre, què vol reivindicar.
Oberts de ment,
admireu a Manzoni, a Klee, Arp, Man Ray, mireu un Rousseau, Jeff Koons,
Mondrian, Schiele, Grosz, Velde, Giacometti, Dubuffet, Bacon, de Kooning,
Fontana, Hamilton, Jasper Johns, Rauschenberg, Wasselmann, Vostell, Jonathan Lasker...i
tants i tants altres. I gaudint-ne, no busqueu un motiu de ser, gaudiu, ploreu,
sentiu fàstic, pena, fins i tot indiferència, por o alegria, però SENTIU.
Ara torneu a
mirar-vos l’anunci.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada